Ból lędźwi

Dlaczego mam ból lędźwi?

Ból lędźwi dotyczy już ponad 80% społeczeństwa. Szukamy niezawodnych sposobów, by pozbyć się porannej sztywności, bólu przy siedzeniu, problemów z obracaniem w nocy. Jeśli Ty też chcesz na zawsze zapomnieć o tych dolegliwościach? Przeczytaj ten artykuł do końca.

Dowiesz się między innymi
1. Gdzie znajduje się i jak zbudowany jest kręgosłup lędźwiowy?
2. Dlaczego lędźwie bolą?
3. Czym jest lumbago, rwa kulszowa, dyskopatia czy kręgozmyk.
4. Gzie, się udać, gdy boli kręgosłup?
5. Jak diagnozować problemy kręgosłupa lędźwiowego?
6. Na czym polega rehabilitacja kręgosłupa?
7. Jak samodzielnie leczyć ból pleców?
8. Jak pozbyć się bólu na zawsze?

1. Gdzie znajduje się i jak zbudowany jest kręgosłup lędźwiowy?

Kręgosłup lędźwiowy – potocznie nazywany lędźwiami, zlokalizowany jest na samym dole kręgosłupa tuż nad pośladkiem. Lędźwie znajdują się dolnymi żebrami a biodrami. Kość krzyżowa, z którą łączy się odcinek lędźwiowy, stanowi ostatni fragment kolumny i jest uważana podstawę kręgosłupa. Na lędźwie składają się lędźwiowy odcinek kręgosłupa, a także otaczające go mięśnie.
Odcinek lędźwiowy kręgosłupa składa się z pięciu kręgów od L1 do L5. W porównaniu z innymi kręgami kręgosłupa kręgi lędźwiowe są większe, grubsze i bardziej przypominające bloki. Zapewniają stabilność kręgosłupa oraz umożliwiają przyczepienie wielu mięśni i więzadeł. Co więcej, kręgi lędźwiowe utrzymują większość masy ciała. Odcinek lędźwiowy kręgosłupa oraz przyczepione do niego mięśnie i więzadła umożliwiają chodzenie, bieganie, siedzenie, podnoszenie i poruszanie ciałem we wszystkich kierunkach. Odcinek lędźwiowy kręgosłupa jest lekko wygięty, tym samym tworząc fizjologiczną krzywiznę kręgosłupa, która nazywana jest lordozą lędźwiową.

2. Dlaczego lędźwie bolą?

Ból jest procesem bardzo złożonym, dlatego znalezienie przyczyny Twoich dolegliwości wcale nie jest łatwe. Oczywistym źródłem bólu lędźwi może być praca siedząca, przeciążenia fizyczne, brak aktywności fizycznej czy też powstałe w związku z powyższymi dysfunkcje narządu ruchu. Okazuje się, że ból nie zawsze ma swoje mechaniczne podłoże. Ból to zjawisko BIO-PSYCHO-SPOŁECZNE, dlatego chcąc trwale pozbyć się dolegliwości, należy wziąć pod uwagę zarówno czynniki biologiczne, takie jak wady postawy, choroby, urazy, ale również stan emocjonalny pacjenta, wykonywaną pracę i relacje w niej panujące, czasem błędne przekonania nt. bólu, jakoś snu, odżywianie itp.

3. Czym jest lumbago, rwa kulszowa, dyskopatia czy kręgozmyk?

Chcąc wyjaśnić te biologiczne i mechaniczne przyczyny bólu, chciałabym po krótce wyjaśnić powyższe sformułowania. Są to jedne z częstszych haseł, które słyszę w gabinecie.

Lumbago

to potoczne określenie, wykorzystywane głównie w mowie potocznej wśród pacjentów. Medycy raczej nie posługują się tym terminem. Najogólniej rzecz ujmując, to hasło określa postrzał bólu w kręgosłupie lędźwiowym. Jest to termin, do którego możemy zaliczyć różne rodzaje bólu kręgosłupa lędźwiowego najczęściej o charakterze przeciążeniowym. Z reguły taki incydent nie jest groźny.

Rwa kulszowa

to objaw podrażnienia nerwu kulszowego. Nie koniecznie podrażnienie nerwu ma miejsce w odcinku lędźwiowym kręgosłupa. Rwa kulszowa charakteryzuje się promieniującym bólem wzdłuż przebiegu nerwu, czyli od pośladka przez tylno-boczną stronę uda, aż do stopy. Fizjoterapeuci posiadają bardzo dobre narzędzia diagnostyczne pozwalające na diagnozowanie zarówno samej rwy kulszowej, jak i jej przyczyn. Wokół rwy kulszowej narosło w ostatnich latach bardzo dużo niekorzystnych mitów, które powodują, że temat ten wywołuje spory strach. Z perspektywy fizjoterapeutycznej mogę stwierdzić, że ta diagnoza jest bardzo często błędnie stawiana, wprowadzając pacjentów w niepotrzebne poczucie strachu.

Dyskopatia

termin określający proces zwyrodnieniowy krążka międzykręgowego. Stopni dyskopatii jest kilka i nie warto popadać w panikę, jeśli usłyszysz taką diagnozę. Dyskopatia wcale nie jest jednoznaczna z bólem kręgosłupa. Bardzo często proces zwyrodnieniowy, który dzieje się w Twoim krążku jest zupełnie adekwatny do wieku i sposobu obciążania przez Ciebie kręgosłupa. Jeśli słyszysz taką diagnozę, nie panikuj. Przyjdź na wizytę do fizjoterapeuty. Zweryfikujemy Twój stan i dobierzemy odpowiednie metody, podpowiem, co należy zmienić i prawdopodobnie będziesz mógł funkcjonować zupełnie bez bólu.

Kręgozmyk

to jedno ze schorzeń, które wywołuje największy strach. Kręgozmyk polega na przemieszczeniu się kręgów względem siebie w sytuacji, w której kręg leżący wyżej przesuwa się ku przodowi w stosunku do kręgu położonego niżej. Stopni kręgozmyku mamy kilka i również nie musi on być bezpośrednią przyczyną Twoich dolegliwości a jedynie schorzeniem towarzyszącym. Kręgozmyk zwykle objawia się w postaci promieniujących bólów sięgających od miejsca przemieszczenia się kręgów aż do kończyn dolnych. Bóle te nasilają się przede wszystkim przy wstawianiu oraz siadaniu.

4. Gdzie udać się, gdy masz ból lędźwi?

Pierwszym Twoim wyborem w większości bóli kręgosłupa powinien być fizjoterapeuta. Jedynie bardzo groźne sytuacje takie jak upadek z wysokości (podejrzenie złamania), poważne objawy neurologiczne takie jak nietrzymanie moczu, brak czucia i siły w kończynach dolnych są wskazaniem do natychmiastowej wizyty u specjalisty (ortopeda, neurolog ew. SOR). W pozostałych sytuacjach nawet tych ostrych ataków bólu krzyża obecna fizjoterapia jest w stanie dobrać odpowiednie działania. Jesteśmy świetnie przeszkoleni w diagnozowaniu nie tylko tych mechanicznych przyczyn bólu, ale doskonale wychwytujemy te poboczne czynniki, które często latami zaburzają Twój dobrostan. Dostaniesz natychmiastową pomoc z zakresu nie tylko terapii manualnej, ale również ćwiczeń leczniczych w ostrej i przewlekłej fazie. Przeanalizujemy Twój styl życia, formę pracy, aktywność fizyczną, relacje społeczne, stan emocjonalny itp. – TO TEŻ MA WPŁYW na Twoje odczucia. Nie dostaniesz od nas leków ani zwolnienia. Dostaniesz znacznie więcej. Wyjaśnienie problemu, rozwiązanie problemu i wskazówki na przyszłość.

5. Jak diagnozować problemy z kręgosłupem lędźwiowym?

Jednym z najczęstszych błędów, jakie spotykam z perspektywy gabinetowej, jest nadmierne ukierunkowanie się badania obrazowe. RTG czy rezonans naprawdę nie są tak bardzo, istotnie jak Ci się wydaje. Wielokrotnie obraz badania jest gorszy niż stan funkcjonalny pacjenta. Opisywane w wynikach schorzenia bardzo często nie mają związku z Twoimi objawami. Dodatkowo niepotrzebnie wprowadzają Cię w poczucie beznadziei i generują strach. Większość bóli kręgosłupa lędźwiowego diagnozujemy za pomocą wywiadu, oglądania, badania funkcjonalnego oraz badania manualnego. Tak szerokie spojrzenie na pacjenta daje nam ogrom wiedzy na temat Twojego zdrowia. Zdecydowanie więcej niż statyczne badanie obrazowe.

6. Na czym polega rehabilitacja kręgosłupa?

Proces rehabilitacji kręgosłupa lędźwiowego w moich oczach to dobranie odpowiednich działań tak, aby wyeliminować bądź zmienić WSZYSTKIE czynniki nasilające Twoje dolegliwości. Czasem musimy zacząć o błędnych przekonań, nawyków żywieniowych, minimalizacji stresu, by móc wejść na etap leczenia manualnego i zakończyć to bezpiecznym powrotem do aktywności sportowej. Sama terapia manualna nie jest złotym środkiem. Czasami na ból kręgosłupa pracujemy latami, dlatego nie jest łatwo mi jako specjaliście zmienić tego wszystkiego. Sukces terapeutyczny będzie zależny od naszej współpracy.

7. Jak samodzielnie leczyć ból pleców?

Tak, jesteś w stanie leczyć ból pleców SAMODZIELNIE.

Jak?

Przede wszystkim zmianą nawyków. Jeśli zastanowisz się chwilę nad swoim życiem, to jestem pewna, że znajdziesz strefy, które należałoby poprawić. Chcąc Ci ułatwić ten proces, podam Ci kilka sfer, nad którymi pracuje większość pacjentów zgłaszających się do mojego gabinetu.

• Zwiększenie aktywności fizycznej,
Częsta zmiana pozycji w pracy, szczególnie siedzącej,
• Odpoczynek odmienny do specyfiki Twojej pracy,
Zmiana nawyków żywieniowych – dieta antyzapalna,
• Zmiana błędnych przekonań na temat bólu,
Minimalizacja stresu,
• Odizoluj się od szkodliwego otoczenia,
• Przekieruj uwagę na pozytyw,
Poprawa jakości snu,
• Weź sprawy w swoje ręce,
• STOSOWANIE SIĘ DO ZALECEŃ FIZJOTERAPEUTY.

Ostatni czynnik chciałabym podkreślić, ponieważ ogromną uwagę poświęcam w gabinecie na to, abyście posiadali narzędzia do samodzielnego radzenia sobie z bólem. Mam jednak wrażenie, że przy obecnym rozwoju fizjoterapii pacjenci coraz bardziej oczekują od nas „cudownego ozdrowienia”. To blokuje Cię przed tym, byś mógł/mogła się sam/a leczyć.

8. Jak pozbyć się bólu lędźwi na zawsze?

Być może odpowiedź Cię trochę zaskoczy.
Masz zrobić wszystko by przestać myśleć o bólu. Wiesz, że „Ból jest opinią mózgu na temat tego, co dzieje się z Twoim ciałem” (V.S. Ramachandran). Główną cechą różniącą osoby z bólem kręgosłupa od tych bezobjawowych jest to, że Ci bez problemów nie myślą o tym, co mogą robić, jak to zrobić. Żyją bez zbędnego stresu związanego z kręgosłupem. Jeśli od dłuższego czasu próbujesz pozbyć się bólu kręgosłupa, to potrzebujesz mnie nie do tego, żebym Ci „naprawiła” kręgosłup.

Potrzebujesz fizjoterapeuty, by pomógł Ci bezpiecznie pokonać wszystkie przeszkody:
-BIOLOGICZNE – fizjoterapeutyczne/ortopedyczne/biomechaniczne/napięciowe
-SPOŁECZNE,
-PSYCHOLOGICZNE,
które uniemożliwiają Ci swobodne cieszenie się możliwościami, jakie dała nam natura.

JEŚLI TY TEŻ MASZ BÓL LĘDŹWI I CHCESZ ROZPOCZĄĆ REHABILITACJĘ ZE MNĄ – ZAPRASZAM CIĘ SERCECZNIE N WIZYTĘ -> UMÓW SIĘ.

mgr Milena Olejnik

Wrocław, ul. Skwierzyńska 28a.2

663-415-638

#bóllędźwi #kręgosłuplędźwiowy #fizjoterapia #terapiamanulana #terapiaholistycznamam