Terapia trzewna (wisceralna)

Z perspektywy pacjenta terapia wisceralna (trzewna) kojarzona jest z masażem brzucha. Jeśli chcesz dowiedzieć się w jaki sposób terapia trzewi pomaga pozbyć się np. refluksu, zaparć, nietrzymania moczu czy bolesnych miesiączek koniecznie musisz przeczytać cały wpis.

Skąd zainteresowanie narządami wewnętrznymi?

Osteopatia oraz współczesna fizjoterapia zakłada, że ludzkie ciało należy rozpatrywać całościowo. Schorzenia z jakimi spotykamy się w gabinecie często mają podłoże wielopłaszczyznowe.

Z punktu widzenia embriologii życie ludzkie zaczyna się od płynu. Jeśli przyjrzymy się poszczególnym etapom rozwoju zarodka okazuje się, że zanim powstaną kości i mięśnie muszą już być wszystkie inne struktury. Mam tu na myśli układ krwionośny, nerwowy, pokarmowy, oddechowy rozrodczy itp. Jeśli te wcześniejsze narządy (z puntu widzenia embriologii) nie będą funkcjonowały dobrze to jakie szanse ma ten ostatni układ – mięśniowo-szkieletowy? Nie wielkie…

Co to jest terapia wisceralna/ trzewna?

Podstawowym założeniem terapii wisceralnej jest współzależność układów i narządów w ludzkim ciele. Takie myślenie pozwala odnajdywać pierwotną przyczynę zaburzenia. Celem terapii wisceralnej jest poprawa połączeń więzadłowo-powięziowych trzewii, poprawa ruchu powierzchni ślizgowych oraz poprawa funkcji samych narządów. Jako specjaliści od leczenia narządu ruchu musimy zatem sprawdzić każdą możliwą przyczynę dolegliwości bólowej naszych pacjentów. Najciekawsze w tym wszystkim jest to, że najczęściej o przyczynie często wspominacie wy sami już na pierwszej wizycie podczas rozmowy. Dla lepszego zrozumienia tematu przytoczę kilka najczęstszych zależności trzewno-somatycznych:

• bóle kości krzyżowej u kobiety z endometriozą,
  • bóle odc. lędźwiowego u pacjenta z IBS (zespół jelita drażliwego),
  • bóle między łopatkami u pacjenta z refluksem,
  • stan zapalny prawego ramienia u pacjenta z problemem wątrobowym.

Trzewia są również tkankami miękkimi, poruszają się, mają swoje unerwienie, ukrwienie i powieź. To oznacza, że wielokrotnie zaburzenia na tych płaszczyznach występują bez problemów funkcjonalnych. A skoro fizjoterapeuci mają wyjątkowo dobrze rozwinięty zmysł dotyku to jesteśmy w stanie poprawić mechanikę narządu i dzięki temu zapobiec zaburzeniom funkcji i pozbyć się dolegliwości ze strony narządu ruchu.

Na co pomaga masaż brzucha?

Terapia trzewna okazuje się być rozwiązaniem bardzo wielu problemów pacjentów. Wielokrotnie okazuje się, że poprzez wspomniany „masaż brzucha” niwelujemy objawy bólowe kręgosłupa, wzmożone napięcie mięśniowe, ból biodra czy też rwę kulszową.

Z założenia jednak terapia narządów wewnętrznych ma wpłynąć na ich stan napięciowy, ruchomość oraz funkcję.

Na terapię wisceralną warto zgłosić się do fizjoterapeuty jeśli dokucza Ci np.:

Wyeliminowanie zaburzeń ruchomości oraz napięć w ciele ludzkim pozwoli na przywrócenie harmonii oraz usprawnienie samoregulujących się procesów w ludzkim organizmie. Należy pamiętać , że w terapii narządów wewnętrznych mamy do czynienia z zaburzeniem czynności danego narządu bez morfologicznej patologii, którą możemy zobaczyć w badaniach dodatkowych. Nie czekaj aż będzie za późno.

Jak wygląda masaż brzucha?

Terapia wisceralna wykonywana przez wykwalifikowanego fizjoterapeutę zawsze poprzedzona jest dokładnym wywiadem. Warto przed pierwszą wizytą dokładnie przeanalizować wszystkie swoje objawy.

Następnie istotnym elementem terapii będzie dokładne oglądanie postawy ciała oraz badanie układu ruchu. Różnicą w terapii trzewnej jest to, że dużą uwagę terapeuta poświęca na badanie brzucha oraz narządów wewnętrznych znajdujących się wewnątrz jamy brzusznej.  W terapii wisceralnej terapeuta wykorzystuje przede wszystkim dłoń. Jest ona jednocześnie instrumentem diagnostycznym i narzędziem terapeutycznym.  Często dla pełnego zrozumienia zależności w ludzkim ciele zawracamy uwagę na zmiany skórne, więc okazuje się, że spostrzegawczość terapeuty jest równie istotna.  Techniki wykorzystywane w terapii trzewnej wprowadzają bodziec stymulujący organizm do autoterapii. Stosowanie tych technik cechuje się niską bolesnością.

Kto może wykonać masaż wisceralny?

Aby z powodzeniem wykorzystywać terapię trzewną fizjoterapeuta musi odbyć szereg szkoleń z tego zakresu oraz poświęcić sporo czasu na zdobycie doświadczenie. Nie każdy fizjoterapeuta zajmuje się terapią wisceralną. Jeśli chcesz sprawdzić nasze kompetencje zapraszamy do zakładki -> o nas.

Jeśli zauważasz u siebie wskazania do terapii wisceralnej, zapraszam Cię na konsultację.

Wrocław ul. Skwierzyńska 28a/2