uroginekologia
mgr Dorota Kubicka

Czym jest fizjoterapia uroginekologiczna?

Fizjoterapia uroginekologiczna jest działem, który zajmuje się zdrowiem układu moczowo-płciowego. Z pewnością wiele z nas w swoim życiu usłyszała „bolesne miesiączki? Taka Pani uroda, po ciąży ból minie”, a może nikt po porodzie nie wspomniał, że blizna za równo po cesarskim cięciu, a także po pęknięciu krocza może nieść za sobą spore konsekwencje i zaburzać prawidłowe funkcjonowanie tkanek? Takimi i wieloma innymi dysfunkcjami w obrębie miednicy mniejszej zajmuje się fizjoterapia uroginekologiczna. Celem terapii uroginekologicznej jest znalezienie potencjalnej przyczyny bólu w obszarze miednicy mniejszej za pomocą odpowiedniej diagnostyki, poprawa komfortu życia stref intymnych pacjentki, leczenie zachowawcze oraz profilaktyka.

Jak wygląda wizyta u fizjoterapeuty uroginekologicznego?

Pierwszym i najważniejszym krokiem w celu podjęcia terapii jest szczegółowa rozmowa z pacjentką na temat dolegliwości, przebytych chorób/operacji, stylu życia, a także celu terapii. Informacje te, pozwolą mi na jak najbardziej dokładne rozpoznanie problemu i ustalenie procesu terapii. Następnie przechodzę do oceny badania ogólnego, a także ( jeżeli pacjentka wyrazi zgodę) do badania wewnętrznego tzw. Per vaginum.

Fizjoterapia uroginekologiczna – jak się przygotować do wizyty?

Nie ma konieczności specjalnego przygotowania. Wszystkie niezbędne rzeczy zostaną Ci przekazane na wizycie. Warto przemyśleć sobie wszystkie dotychczasowe objawy i choroby aby nie zapomnieć o niczym ważnym. Jeśli chcesz zadać jakieś pytania, możesz sobie je zapisać i zadać na wizycie.

Czym jest badanie przezpochwowe (per vaginum) i po co fizjoterapeuta uroginekologiczny je wykonuje?

Badanie przezpochowowe jest badaniem całkowicie bezbolesnym, nieco różniącym się od badania przez lekarza ginekologa. Fizjoterapeuta za pomocą palca umiejscowionego w pochwie oraz odpowiednich testów sprawdza napięcie tkanek oraz prawidłowość funkcji mięśni miednicy mniejszej. Do oceny statyki narządów miednicy mniejszej terapeuta uroginekologiczny może dodatkowo wykorzystać wziernik ginekologiczny. Im bardziej dokładne badanie tym lepsza ocena problemu i dobór odpowiedniej terapii.

*Czas przeprowadzonego wywiadu jest indywidualnie uzależniony od przypadku. Raz może trwać 15 min, a w innej sytuacji 30 min bądź dłużej.

Umawiając się na wizytę proszę wziąć pod uwagę, że nie zawsze badanie zostanie przeprowadzone na pierwszej wizycie.

W jakich przypadkach pomaga fizjoterapia uroginekologiczna?

Pomogę Ci również:

• przygotować się do ciąży
  • cieszyć się okresem ciąży bez przykrych dolegliwości
  • przygotować się do porodu
  • bezpiecznie wrócić do aktywności po ciąży
  • zadbać o siebie profilaktycznie

Jeśli zauważasz u siebie potrzebę konsultacji zapraszamy serdecznie do umówienia wizyty. Fizjoterapią kobiecą zajmuje się mgr Dorota Kubicka.