BÓL spojenia łonowego

Ból spojenia łonowego

Jesteś w ciąży i czujesz, że brzuch zaczyna mocno napierać na spojenie łonowe? Dyskomfort w okolicy krocza zaczyna się stopniowo nasilać. Odczuwasz ból przy zmianach pozycji, staniu na jednej nodze, dłuższym chodzeniu lub wchodzeniu po schodach? Nie warto ignorować pierwszych objawów przeciążeń miednicy. Nie chciałabyś przecież usłyszeć u lekarza, że doszło do rozejścia się spojenia łonowego. Ten wpis powstał po to, byś zrozumiała co się dzieje i umiała działać.

1. Czym jest spojenie łonowe?

Spojenie łonowe to połączenie dwóch kości łonowych wchodzących w skład miednicy. Pomiędzy tymi kośćmi znajduje się krążek zbudowany z chrząstki włóknistej. Jak każdy staw, wzmocniony jest przez więzadła, które wplatają się w mięśnie brzucha i ud. Jego główną funkcją jest zapewnienie stabilności miednicy, co jest niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania układu ruchu.

2. Dlaczego boli spojenie łonowe?

W ciąży Twoje ciało dynamicznie się zmienia. Szalejąca burza hormonów wpływa znacząco na funkcję więzadeł. Dzięki wydzielanej relaksynie, podczas porodu możliwe jest znaczące rozluźnienie się więzadeł i struktur stawowych miednicy mniejszej. Takie zmiany mogą mieć również negatywne konsekwencje. Wiele kobiet w ciąży częściej doznaje skręceń np. stawu skokowego lub bólu stóp przez rozluźniające się łuki stopy.
Jeśli przed ciążą nie byłaś specjalnie aktywna lub posiadałaś jakieś nieprzepracowane napięcia, istnieje duża szansa, że rosnący maluszek stanie się zbyt dużym ciężarem dla Twojego spojenia łonowego.
JEŚLI CHCESZ SIĘ PRZYGOTOWAĆ DO CIĄŻY – CZYTAJ TUTAJ.

Planowanie ciązy

Natomiast musisz wiedzieć, że maluszek w brzuchu lubi zmieniać swoją pozycję. W związku z tym czasem możesz odczuwać większy ból, który przy zastosowaniu prostych działań fizjoterapeutycznych szybko mija.

3. Czy ból spojenia łonowego mija samodzielnie?

Jeśli ból jest wynikiem zmian ułożenia płodu w łonie matki, najprawdopodobniej minie po kilku dniach. Oczywiście przy zastosowaniu odpowiednich pozycji ułożeniowych i odciążających dno miednicy.
Natomiast ból utrzymujący się mimo odpoczynku powinien być już sygnałem do działania. Rosnący brzuszek stopniowo będzie wpływał na intensywność objawów. Zbagatelizowanie takich symptomów, może doprowadzić do eskalowania problemu i rozejścia się spojenia łonowego.

4. Jakie są objawy rozejścia spojenia łonowego?

– rozrywający, punktowy ból podbrzusza i okolicy wzgórka łonowego,
– promieniujący ból do pachwin lub wewnętrznych części ud,
– rosnący ból podczas chodzenia po płaskim, intensywny ból przy wchodzeniu po schodach,
– problem ze stawaniem na jednej nodze, np. ubieranie się,
– duże trudności z obracaniem się z boku na bok.

Warto zaznaczyć, że takie objawy mogą również występować przy klasycznym przeciążeniu mięśni dna miednicy.

5. Jak sprawdzić, czy to rozejście spojenia łonowego?

Pierwszym testem diagnostycznym może być delikatny ucisk okolicy wzgórka łonowego. Połóż się na plecach, ułóż palce w dole brzucha. Kierując się w dół po miękkich tkankach, dotrzesz do twardszych struktur kostnych. Spróbuj znaleźć szparę pomiędzy prawą a lewą kością łonową i lekko ją ucisnąć. Jeśli pojawia się silny ból, nie warto czekać – trzeba reagować.

Pierwszy krok -> GINEKOLOG -> USG
Drugi krok -> FIZJOTERAPEUTA -> fizjoterapią uroginekologiczną zajmuje się mgr Dorota Kubicka

Warto dodać, że zarówno w przypadku klasycznego przeciążenia mięśni dna miednicy, jak i rozejścia spojenia łonowego FIZJOTERAPEUTA UROGINEKOLOGICZNY może Ci pomóc.

6. Na czym poleca fizjoterapia?

W większości przypadków już jedna czy dwie wizyty fizjoterapeutyczne potrafią znacząco poprawić komfort życia kobiety.
Najważniejszym punktem wizyty będzie kompleksowa diagnostyka problemu. Poprzez analizę przebiegu ciąży, postawy ciała, wcześniejszych urazów będziemy w stanie ocenić ryzyko wystąpienia poważnych zmian. Najistotniejszą częścią będzie jednak badanie manualne oraz przeprowadzenie testów funkcjonalnych wykonanych przez doświadczonego diagnostę. Postawiona diagnoza pozwoli nam ocenić zaawansowanie zmian i dobór odpowiednich metod fizjoterapeutycznych. Najprawdopodobniej dostaniesz od nas szereg zaleceń fizjoterapeutycznych, ćwiczenia do samodzielnego wykonania w domu oraz zajmiemy się równoważeniem napięć w ciele. Warto wiedzieć, że terapia manualna w przypadku problemów ze spojeniem łonowym NIE OGRANICZA się tylko do okolicy miednicy.
Twoja szybka reakcja w połączeniu z kompetentną wiedzą fizjoterapeuty prawdopodobnie uchroni Cię przed negatywnymi skutkami omawianego schorzenia. Niestety czasem przy dużym rozejściu spojenia łonowego konieczne okazać może się bardziej inwazyjne postępowanie. Stosowanie pasa uciskowego czy interwencji chirurgicznej powinno być ostatecznością.

_Fizjoterapia w ciąży

7. Czy rozejście spojenia łonowego jest wskazaniem do cesarskiego cięcia?

W zdecydowanej większości przypadków odpowiednio wdrożone działania fizjoterapeutyczne pozwalają kobiecie na spokojne przygotowanie się do porodu naturalnego.

Każdy przypadek jest jednak inny i warto dać sobie szansę na indywidualne i kompleksowe spojrzenie na Twój problem.

Umów się na wizytę u fizjoterapeutki uroginekologicznej i pozbądź się strachu oraz bólu.

Wrocław ul. Skwierzyńska 28a/2

Dorota Kubicka