terapia man

Co to jest terapia manualna?

Terapia manualna to najczęściej używane przeze mnie słowo. Jest również najczęstszą formą leczenia wybieraną przy rejestracji pierwszej wizyty. Mianem tym określam wszystkie formy pracy z ciałem mającej na celu likwidacje zaistniałego problemu. Nazewnictwo pochodzi od tego, że terapia wykonywana jest za pośrednictwem dłoni terapeuta a zatem jest to terapia manualna. Techniki stosowane w gabinecie przy ul. Skwierzyńskiej są w pełni bezpieczne dla pacjenta, a jej rodzaj i intensywność jest dobierana indywidualnie na podstawie wnikliwego badania.

Jaki cel ma terapia manualna?

Celem terapii manualnej jest likwidacja bólu, dysbalansu mięśniowo-powięziowego oraz przywrócenie całkowitej sprawności w stawach, które uległy zablokowaniu. Fizjoterapeuta prowadzący terapię pracując na tkankach miękkich tzn. mięśnie, więzadła, powięzi, dąży do odzyskania prawidłowego napięcia. Dzięki temu stawy mogą odzyskać utraconą funkcję, a natężenie bólu zdecydowanie słabnie.

Na czym polega terapia manualna?

Terapia manualna jest bezpieczną metodą walki z bólem. Aby być skuteczna poświęcam setki godzin szkoląc się od światowej sławy instruktorów. Po dokładnej konsultacji jestem w stanie dobrać najodpowiedniejszą formę terapii. Najczęściej korzystam z takich form terapii manualnej jak:

(techniki energizacji mięśniowej, techniki aktywnego rozluźniania, terapia punktów spustowych, mięśniowo-powięziowe rozluźnianie)

• terapia powięziowa – polega na likwidowaniu sztywności powięzi oraz powstałych restrykcji,
  • masaż tkanek głębokich – bazuje na warstwowości tkanek,
  • stretching – rozciąganie mięśni w celu wykształcenia naturalnego odruchu rozluźnienia mięśnia,
  • mobilizacja stawu – stosowana w przypadku obkurczenia więzadeł lub torebki stawowej poprzez technikę ślizgu lub trakcji, ma na celu szybkie uruchomienie stawu,
  • neuromobilizacja stawu – terapia manualna pozwalająca odzyskać prawidłowy przepływ informacji przez nerwy,
  • manipulacja stawu – szybkie impulsy aplikowane przez fizjoterapeutę w stawie w celu zwiększenia jego ruchomości,
  • osteopatyczne leczenie kręgosłupa i stawów obwodowych
  • terapia trzewna
  • terapia stawów skroniowo-żuchwowych
  • fizjoterapia uroginekologiczna

Czym różni się terapia manualna od masażu?

Masaż wykonywany jest głównie w działaniach profilaktycznych. Celem masażu jest rozluźnienie konkretnej części ciała. Masażystą nie musi być fizjoterapeuta po studiach. Wystarczą kursy, szkolenia i praktyka. Natomiast terapia manualna jest celowanym zabiegiem wykonywanym przez wykwalifikowanego i doświadczonego fizjoterapeutę. Terapię manualną zawszę poprzedza dokładny wywiad oraz badanie. Terapię manualną wykorzystuje się głównie w leczeniu urazów, kontuzji, przewlekłych dolegliwości bólowych narządu ruchu. Każdy problem z którym zgłasza się pacjent wymaga dokładnej diagnostyki i badania. Po określeniu założeń terapeutycznych konieczne będzie ustalenie zależności jakie powstały w ciele oraz stopniowe eliminowanie zaistniałych napięć.

Kiedy iść na terapię manualną?

Na terapię manualną prowadzoną moim „gabinecie fizjomila” zapraszam wszystkich, którym ból towarzyszy na co dzień. Szczególnie tych pacjentów, którzy cierpią na bóle kręgosłupa i stawów, mięśni, bóle głowy, nerwobóle, wady postawy, napięcie związane z przemęczeniem, różnego rodzaju dyskopatie, drętwienie palców i kończyn oraz wiele innych. Przed terapią zawsze przeprowadzam dokładną diagnostykę, która pozwoli nam ocenić czy jestem w stanie pomóc i oszacuję jak długo może potrwać rehabilitacja.

Ile powinna trwać terapia manualna?

Terapia manualna zazwyczaj odbywa się w serii kilku spotkań i zazwyczaj trwa od 30 do 60 min. Decyzja o tym jak długo ma trwać leczenie, jaka powinna być częstotliwość spotkań określana jest indywidualnie na podstawie stanu zdrowia pacjenta.

Czy terapia manualna boli?

Intensywność bodźca terapeutycznego dostosowywana jest indywidualnie do stanu zdrowia i tolerancji pacjenta. To czy terapia będzie bolesna czy też nie zależeć będzie również od technik jakie zastosuje fizjoterapeuta. Jeśli obawiasz się bólu, powiedz o tym podczas wywiadu. Jesteśmy w stanie dobrać tak techniki terapeutyczne byś czuł się przyjemnie zrelaksowany podczas zabiegu. Warto jednak zaznaczyć, że po terapii manualnej możesz następnego dnia odczuć zmęczenie mięśni, które będzie skutkiem ubocznym działań fizjoterapeutycznych. Jest to zupełnie naturalny proces i powinien minąć po ok 48 h od zabiegu.

Czy terapia manualna to to samo co nastawianie?

Nastawianie jest określeniem potocznym i należy podkreślić, że doświadczony i wykwalifikowany fizjoterapeuta nie zajmuje się takimi zabiegami. Czasami podczas diagnostyki zachodzi konieczność wykonywania manipulacji lub mobilizacji stawów. Jeśli zagłębimy się jednak w biomechaniczny aspekt takiego działania to okazuje się, że nie ma to nic wspólnego z popularnym „nastawianiem” wykonywanym przez samoswańczych kręgarzy.