Planowanie ciązy

Przygotuj ciało do ciąży

Czy jestem skazana na ból kręgosłupa w ciąży?

Wielokrotnie przyszłe mamy, zmartwione stanem zdrowia swojego kręgosłupa zastanawiają się, jak przetrwają okres ciąży oraz początki macierzyństwa. Mam dla Ciebie dobre wieści. Jeśli ten temat spędza Ci sen z powiek, koniecznie przeczytaj do końca.

Ból kręgosłupa.

Bóle kręgosłupa to jeden z najczęstszych problemów współczesnego społeczeństwa. Przyczyniają się do tego zmiana postawy ciała, siedzący tryb życia, mała aktywność fizyczna, duża ilość stresu, choroby współistniejące, przebyte urazy czy też operacje. Rozwój fizjoterapii, na szczęście, daje ogromne możliwości lecznicze. Powoduje to, że jesteśmy w stanie skutecznie niwelować skutki ewolucji.

Zmiany podczas ciąży.

Zmiany powstające w ciele kobiety w okresie okołoporodowym wpływają znacząco na biomechanikę ruchu. W wyniku działania relaksyny, stawy krzyżowo-biodrowe i spojenie łonowe ulegają poszerzeniu/rozluźnieniu zwiększając ruchomość miednicy. Pogłębia się lordoza lędźwiowa i kształtuje się ciążowy wzorzec postawy (zmiana środka ciężkości), powodując ból/ napięcie w okolicach lędźwi oraz pośladków. Nadmiar płynów w organizmie oraz zwiększająca się macica powoduje obrzęki nóg i stóp. Te i inne zmiany powodują, że organizm przyszłej mamy funkcjonuje w zupełnie innych warunkach niż dotychczas.

Ból kręgosłupa a ciąża.

Czy to oznacza, że mając ból kręgosłupa przed ciążą, jesteś skazana na cierpienie w kolejnych miesiącach?
Absolutnie nie. Bardzo często sytuacja kobiet w ciąży zmienia się na plus i te, które cierpiały przed ciążą, miło zaskakują się w ciąży. Jak to się dzieje? Odpowiednio poprowadzona fizjoterapia przed poczęciem niweluje istniejące napięcia mięśniowe, zaburzenia mobilności czy ograniczenia ruchomości stawów i świetnie przygotowuje ciało kobiety do nadchodzących zmian.

Fizjoterapia uroginekologiczna.

mgr Dorota Kubicka
Fizjoterapia uroginekologiczna

Współczesna fizjoterapia uroginekologiczna jest w stanie przygotować organizm kobiety na bycie „domkiem dla maleństwa”. Naszym zadaniem jest, stworzenie jak najlepszych warunków napięciowych m.in. pracujemy na rozluźnieniem mięśni dna miednicy, uwolnieniem napięć z okolic jamy brzusznej czy też przepony, poprawą postawy ciała. Bardzo często wdrażamy celowaną aktywność fizyczną, by wzmocnić osłabione partie mięśniowe. Pracujemy też nad kumulującym się w ciele stresie.

Kiedy wybrać się na wizytę u fizjoterapeuty gdy planuję ciążę?

Gdy planujesz ciąże, warto wybrać się do fizjoterapeuty uroginekologicznego co najmniej 3 miesiące wcześniej. Da nam to szanse na zlikwidowanie istniejących napięć np. tych w obszarze brzucha czy miednicy. Po pierwsze może to pomóc w zapłodnieniu, ale również da Ci większy komfort wtedy, gdy maluszek będzie rozwijał się w Twoim ciele. Pamiętaj, że to, w jakiej kondycji będziesz Ty, przełoży się na komfort Twojego dziecka. Jeśli masz nadmierne napięcia w okolicy miednicy czy brzucha, nieprawidłową postawą czy nieprzepracowane urazy, mogą one przekładać się na Twoje dolegliwości w ciąży. Nieprzepracowane napięcia będą zaburzały swobodne poruszanie się maluszka w Twoim brzuszku. Warto zadbać o elastyczność bioder. Warto dowiedzieć się jak możesz się bezpiecznie ruszać przed i na początku ciąży. Takie wskazówki potem owocują większym spokojem przyszłej mamy.

Mitem jest myślenie, że:
– fizjoterapia w ciąży jest przeciwwskazana,
– że musisz leżeć całą ciążę bo bolą plecy,
– że nie możesz być aktywna.

Jeśli planujesz ciąże i chciałabyś być spokojna o swój kręgosłup, przygotować się do stworzenia „domku dla maleństwa” – nie czekaj. Zapisz się na wizytę u fizjoterapeuty uroginekologicznego już dziś.

Taką rehabilitacją zajmuje się

Dorota Kubicka