Operacja kręgosłuoa

Rehabilitacja po operacji kręgosłupa

Nie daj sobie wmówić, że operacja kręgosłupa samodzielnie usunie przyczynę Twoich problemów z plecami. Bez wsparcia fizjoterapeuty oraz Twojego zaangażowania w rehabilitację całkowite i trwałe pozbycie się problemów jest wręcz niemożliwe.

Czy operacja kręgosłupa jest konieczna?

Opowiem Ci historię mojego pacjenta, który jest idealnym przykładem tego, o czym mówię.

Trafił do mnie 5 lat temu pacjent ze wskazaniem do microdiscektomii – operacji usuwającej przepuklinę krążka międzykręgowego. Moim celem jest weryfikacja czy zabieg jest niezbędny i jeśli jest szansa to próba leczenia zachowawczego. W tym przypadku wystarczyło 5 wizyt fizjoterapeutycznych, zalecenie ćwiczeń do domu i o operacji nie było mowy. Co jest jednym z wielu dowodów na to, że otrzymanie skierowania na operację nie musi wcale skończyć się u neurochirurga.

chirurgia dyskopatia
operacja kręgosłupa

Pan stał się moim stałym pacjentem. Co kilka tygodni przychodził w ramach wizyt profilaktycznych i niwelowania podstałych podczas pracy (zawodowy kierowca) przeciążeń. Były gorsze i lepsze momenty, ale przez cały ten czas sytuacja była stabilna.

Co zrobić gdy ból kręgosłupa się nasila?

W pewnym momencie mój pacjent przestał przychodzić. Pojawił się po rocznej przerwie z całą teczką dokumentacji. Mniej więcej kilka tygodni po ostatniej wizycie ból się nagle nasilił, Pan stwierdził, że trzeba udać się do lekarza. Poszła cała kaskada zdarzeń kwalifikujących Pana do operacji. Konsultacja z neurochirurgiem, MRI, ustalenie operacji i w tym wszystkim odradzono Panu próby rehabilitacji. Przestraszony obolały pacjent wybrał prywatny szpital i poddał się operacji. Microdiscektomia L5-s1 + fenestracja otworu międzykręgowego. Na szczęście bez żadnej stabilizacji kręgosłupa.

W takiej sytuacji mocno ubolewam nad tym, że pierwszym wyborem mojego podopiecznego nie była konsultacja ze mną – jako specjalistki od rehabilitacji kręgosłupa, tylko wizyta u lekarza, który mówiąc wprost odradził rehabilitację.

Zalecenia po operacji dyskopatii.

Zalecono reżim prostych pleców, unikanie nasilonych ruchów skrętnych, zakaz dźwigania, oszczędny tryb życia. Wszystko rozumiem, ale takie wytyczne powinny mieć jakieś KRÓTKIE ograniczenie czasowe. Natomiast mój podopieczny nie dostał takich wytycznych. Zamiast tego usłyszał, że rehabilitacja teraz jest niepotrzebna. Ból niestety cały czas był. Po 3 miesiącach pacjent zdecydował się na zastrzyk przeciwbólowy- bez rezultatów. Następnie pojawiła się rehabilitacja sanatoryjna, która również nie zdementowała absurdalnych zakazów. Po 5 miesiącach kolejny zastrzyk. Pojawiła się poprawa. Niestety dalej ból nie minął całkowicie. Po konsultacji z lekarzem ponad pół roku po operacji pacjent usłyszał, „może Pan jeszcze spróbować tej terapii manualnej”. Wreszcie…

Rehabilitacja pooperacyjna – cele.

Tak po 9 miesiącach od operacji mój podopieczny, w końcu bez zbędnego strachu, pojawił się ponownie w moim gabinecie. Wg opinii pacjenta bóle są zdecydowanie mniejsze niż były w momencie, kiedy zapadała decyzja o operacji. Natomiast mamy inne problemy:

•  usztywnienie segmentów kręgosłupa lędźwiowego w odpowiedzi na zakaz zgięcia i rotacji,
  • ból mięśni przykręgosłupowych jako reakcja na usztywnienie kręgosłupa,
  • strach przed swobodnym schylaniem się i zmianą pozycji ruchu,
  • „niepełnosprawność” w codziennych czynnościach np. zakładanie skarpetek.

Rezultaty po operacji kręgosłupa.

Czy takie o rezultaty operacji chodzi we współczesnej neurochirurgii? Jestem pewna, że nie!  Celem chirurga jest usunięcie materiały przepuklinowego oraz odbarczenie uciśniętego korzenia nerwowego. To nie oznacza, że przy pomocy operacji kregosłupa pozbędziemy się dyskopatii (choroby zwyrodnieniowej krążka międzykręgowego). Potrzebna jest dalsze leczenie, którym zajmują się fizjorterapeuci.

Rehabilitacja pooperacyjna – na czym polega?

Obecna rehabilitacja pooperacyjna będzie polegała na przywróceniu prawidłowej ruchomości kręgosłupa, rozluźnieniu zaistniałych restrykcji i napięć tkanek miękkich. Dodatkowo stopniowa praca nad niwelowaniem negatywnych przekonań mojego pacjenta na temat jego stanu zdrowia. Z pewnością Pacjent zostanie bardziej uruchamiany, zachęcany do większej ilości ćwiczeń i nauczony jak bezpiecznie i się schylać, dźwigać, obracać czy zmieniać pozycję.
Pamiętaj, krążek międzykręgowy uwielbia ruch. Nawet ten zoperowany, a wręcz szczególnie operowany kręgosłup potrzebuje ruchu, ponieważ dysk międzykręgowy poprzez ruch odżywia się! Najlepszym sposobem na odżywienie i leczenie przepukliny krążka międzykręgowego będzie rozsądna, rekreacyjna i celowana aktywność fizyczna.

O to zapytaj neurochirurga!

Nie jestem, w stanie wpłynąć na to, w jaki sposób inni specjaliści formułują zalecenia dla Pacjentów. Dlatego pisząc ten wpis, apeluję do Ciebie.

• Dopytuj chirurga konkretnie o wydawane zalecenia!
  • Doprecyzuj czas, w jakim powinny obowiązywać ograniczenia!
  • Jeśli nie dostałeś skierowania na rehabilitację, zapytaj dlaczego!

Jeśli obawiasz się o kompetencje specjalistów, z którymi pracujesz, musisz z nimi rozmawiać. Pytać, porównywać argumenty i weryfikować to z aktualnymi zaleceniami medycznymi.
BĄDŹ ŚWIADOMYM PACJENTEM.

NIE MA TAKIEJ OPERACJI KRĘGOSŁUPA, KTÓRA SAMODZIELNIE USUNIE ŹRÓDŁO TWOICH DOLEGLIWOŚCI.

Jeśli potrzebujesz rehabilitacji kręgosłupa, tej zarówno zachowawczej przed decyzją o operacji lub tej pooperacyjnej zgłoś się do mnie.

Mgr Milena Olejnik

Wrocław, ul. Skwierzyńska 28a/2

663 415 638

#operacjakręgosłupa #chirurgiakręgosłupa #microdicektomia #rehabilitacjakręogsłupa #dyskopatia #krążekmiędzykręgowy #dysk #rwakulszowa #fizjoterapia #wrocław