RWA kulszowa

Rwa kulszowa

NIE BÓJ SIĘ, RWY KULSZOWEJ

Słyszysz hasło „rwa kulszowa” i ogarnia Cię jakieś przerażenie? Strach Cię paraliżuje, boisz się ruszyć, czytasz w internecie objawów, szukasz najlepszych specjalistów, zapisujesz się na prześwietlenie czy MRI. Mam dla Ciebie zbiór informacji na temat tego schorzenia, po których wszystko stanie się jasne.

RWA KULSZOWA
Milena Olejnik

W tekście znajdziesz odpowiedzi na takie pytania jak:

1. Co to jest rwa kulszowa?
  2. Jak się objawia rwa kulszowa?
  3. Jak zdiagnozować rwę kulszową?
  4. Czy konieczne jest MRI, żeby zdiagnozować rwę kulszową?
  5. Jak powstaje rwa kulszowa?
  6.  Czy nerw kulszowy może się zregenerować?
  7. Czy przepuklina może się cofnąć?
  8. Czy operacja jest konieczna?
  9. Jak wyleczyć rwę kulszową?

1. Co to jest rwa kulszowa?

Rwa kulszowa jest objawem bólu wzdłuż tylno-bocznej części nogi o charakterze korzeniowym. Ból korzeniowy spowodowany stanem zapalnym i/lub uciskiem korzeni splotu lędźwiowo-krzyżowego (L4-S1) i skutkuje osłabieniem funkcji nerwu kulszowego. Ból w tym przypadku może być efektem urazów mechanicznych, ale również przyczyną mogą być zmiany biochemiczne.

2. Jak objawia się rwa kulszowa?

Głównymi objawami rwy kulszowej są:

Ból okolicy lędźwiowo-krzyżowej schodzący do pośladka,
• Promieniowanie wzdłuż tylno-bocznej części kończyny dolnej,
• Osłabienie siły mięśniowej, czasem opadająca stopa, problemy z chodzeniem,
• Zaburzenia czucia wzdłuż przebiegu nerwu kulszowego,
• Parestezje (mrowienie, drętwienie),

Spokojnie sytuacje, w których występują wszystkie te objawy, zdarzają się tak naprawdę bardzo sporadycznie. A występowanie pojedynczo, któregoś z powyższych objawów może być wynikiem czegoś zupełnie innego.

3. Jak diagnozować rwę kulszową?

Rwa kulszowa jest bardzo powszechną jednostką chorobową. Doświadczony specjalista fizjoterapii będzie bez problemu diagnozował to schorzenie na podstawie wywiadu, badania funkcjonalnego i manualnego.
Należy zaznaczyć, że przyczyn bólu promieniującego do nogi może być bardzo dużo. Natomiast ból pochodzenia stricte korzeniowego (od krążka międzykręgowego), nie zdarza się już tak często. Nie każdy ból promieniujący do nogi będzie rwą kulszową. Wręcz przeciwnie zdecydowana większość tego rodzaju bóli nie ma swoich przyczyn w obszarze kręgosłupa. W gabinecie spotykam się bardzo często z pochopnie postawioną diagnozą. Wynika to prawdopodobnie z niewystarczającej diagnostyki funkcjonalnej.

O tym co może inicjować ból promieniujący wzdłuż nogi przeczytasz w moim poście -> KLIKNIJ

nerw kulszowy
mgr Milena Olejnik

4. Czy konieczne jest wykonanie MRI, żeby zdiagnozować rwę kulszową?

Obrazowanie MRI (rezonans magnetyczny) nie jest konieczne do postawienia diagnozy. Najskuteczniejszymi formami badania są powszechnie stosowane testy funkcjonalne, które w połączeniu z wywiadem oraz badaniem manualnym wykonywanym przez doświadczonego terapeutę pozwala jasno określić diagnozę.

Co ciekawe!
Wielkość przepukliny określana na podstawie rezonansu magnetycznego nie musi korelować z intensywnością bóli. W związku z tym w większości przypadków diagnostyka MRI nie jest nam potrzebna.
Zdecydowana większość społeczeństwa w badaniach MRI będzie miała zmiany zwyrodnieniowe i dyskopatię. Nie każdy z tych osób będzie odczuwało z tego powodu ból. ->PISAŁAM O TYM TUTAJ

Ogromne badanie osób bez bólu pleców pokazuje, że np. w grupie wiekowej 30-39 lat 85% badanych ma zmiany zwyrodnieniowe na poziomie krążka, a aż 35% ma przepuklinę jądra miażdżystego. Podkreślam, że u tych osób nie ma bólu kręgosłupa. W wieku 50-59 lat aż 85% badanych posiada dyskopatię, a 97% ma zwyrodnienia.

Jeśli już zdecydowałeś się na MRI, to nie czytaj opisów. Zostaw to do interpretacji specjalistom. Niezrozumiałe dla Ciebie hasła mogą spowodować niepotrzebny stres, a z perspektywy specjalistów mogą one nie mieć nic wspólnego z Twoim bólem.

5. Jak powstaje rwa kulszowa?

Rwa kulszowa najczęściej powstaje wskutek nagłego nieostrożnego ruchu kręgosłupa wraz z wyciągnięciem kończyn górnych. (czyt. historię mojego pacjenta) Mechanicznie tłumaczy się to zbyt dużą dźwignią, która największe obciążenie ma na poziomie kręgosłupa lędźwiowego. Często do urazu dochodzi również podczas dynamicznego wstawania z leżenia lub siadu. Wielokrotnie słyszę też historię kichnięcia i silnego postrzału w odc. Lędźwiowym. Zbyt duże ciśnienie działające na osłabiony krążek powoduje w tych przypadkach jego nagły uraz określany często mianem przepukliny.

Wśród pacjentów przyjęło się przekonanie, że podczas takiego urazu dochodzi do przepukliny i ona powoduje ucisk na n. kulszowy. Nie każdy ucisk na nerw powoduje, że od razu jest promieniowanie. Pomyśl, że codziennie siedzisz na nerwie kulszowym i sam fakt tego nie powoduje rwy kulszowej.

Przeczytaj co może imitować ból o charakterze rwy kulszowej -> TUTAJ

nerw kulszowy

W medycynie uznaje się, że za przyczynę rwy kulszowej odpowiada podrażnienie ganglionu na korzeniu nerwowym. Odbywa się to głównie na zasadzie biochemicznych zmian, stanu zapalnego i obrzęku. Zdecydowanie rzadziej przyczyną jest fizyczny ucisk materiału przepuklinowego na nerw.

Dobrą wiadomością jest fakt, że korzenie nerwowe są sprężyste i bardzo często mają możliwość i przestrzeń do poruszania się. Przepuklina natomiast ma szansę się wchłonąć, co daje pacjentom duże szanse na powodzenie rehabilitacji i regenerację nerwu.

I teraz dwie najważniejsze liczby-

• 85% bóli krzyża nie ma swojej konkretnej przyczyny,
  • 1-3% bóli krzyża jest pochodzenia krążkowego.

Patrząc na te liczby, nasuwa mi się ważna refleksja. Niesamowicie ważne jest trafne wnioskowanie kliniczne. Dlatego nie wybieraj przypadkowych specjalistów. Zaufaj ludziom, wykształconym, doświadczonym i sprawdź opinie.

6. Czy nerw kulszowy może się zregenerować?

Nie każde uszkodzenie nerwu kulszowego będzie się szybko goiło. Poważne uszkodzenia strukturalne mogą się nigdy nie zregenerować. Natomiast myśląc, o problemie rwy kulszowej, możemy śmiało powiedzieć, odpowiednio poprowadzona rehabilitacja przywróci jego prawidłowe funkcjonowanie.

Nerw kulszowy ma naturalną zdolność do poruszania się nawet na dystansie 2-8 cm. Ta możliwość daje mu szanse na lepsze ukrwienie. W momencie, gdy dochodzi do obrzęku, ucisku czy podrażnienia nerwu zaczynamy się bać ruchu. CO NIE JEST DOBRYM ROZWIĄZANIEM. Ból i strach przed ruchem powoduje STRES, a stres uruchamia mediatory zapalne i mamy zamknięte koło, w której samoleczenie jest mocno utrudnione.
Aby wspomóc regeneracje układu nerwowego, można wspomóc się odpowiednią dietą oraz suplementacją.

7. Czy przepuklina może się cofnąć?

Tak, krążek międzykręgowy może się zregenerować, a przepuklina może się cofnąć. Nie koniecznie będzie to oznaczało całkowite wyleczenie kręgosłupa, ale z pewnością może uwolnić Cię od bólu.
U większości pacjentów dochodzi do samoistnego leczenia w ciągu 6 tygodni.

Krążek międzykręgowy nie potrzebuje wciskania i nastawiania. Potrzebuje odżywienia poprzez ruch. Działania fizjoterapeutyczne nastawione są w takim przypadku poprawę drenażu w okolicy dysku oraz stopniowe wyciszenie mechanizmów obronnych. Stworzenie odpowiednich warunków do gojenia będzie skutkowało stopniowym wyciszeniem się stanu ostrego na poziomie kręgosłupa i regeneracją podrażnionego nerwu kulszowego. Jeśli rwa kulszowa jest pochodzenia korzeniowego, konieczna jest praca ze źródłem problemu, czyli w tym przypadku z kręgosłupem.

Zdrowy krążek międzykręgowy nie jest unerwiony w jego wewnętrznej części. Chory krążek międzykręgowy uruchamia mechanizmy sensytyzacji, czyli rozchodzenia się informacji bólowych na sąsiadujące segmenty. Co więcej, uszkodzenie krążka będzie stwarzało warunki do wrastania korzeni nerwowych do wnętrza krążka. To powoduje kolejne zagrożenie rozlania się bólu na większy obszar.

8. Czy trzeba operować kręgosłup?

Operacja jest ostateczną formą leczenia, jeśli po ok. 20 tygodniach rehabilitacji nie pojawia się poprawa. Wskazaniem do operacji mogą być również postępujące ubytki neurologiczne. Więcej o operacji dyskopatii przeczytasz tutaj.

chirurgia dyskopatia
operacja kręgosłupa

Większość przepuklin leczy się samoistnie, im większa przepuklina, tym silniejsze procesy zapalne uruchamia organizm i goją się one lepiej. W związku z tym podejmując decyzje o operacji, nie sugeruj się jej wielkością w obrazie MRI.

9. Jak wyleczyć rwę kulszową?

Leczenie fizjoterapeutyczne rwy kulszowej polega przede wszystkim na poznaniu przyczyny takiego stanu rzeczy. Jeśli wiemy, z jakiego powodu powstał problem, będzie nam łatwiej zaplanować cykl rehabilitacyjny.
Pierwszy etap to najczęściej gaszenie pożaru, czyli wszelkie możliwe sposoby na zmniejszenie obrzęku okołokorzeniowego, działania przeciwbólowe i pierwsze delikatne próby rozluźniania powięziowego. Późniejszy czas poświęcamy na usunięcie powstałych kompensacji np. przeciwbólowe ustawienie ciała w pozycji antalgicznej (shift boczny), rozluźnienie napiętych mięśni, przywrócenie ruchomości kręgosłupa, przywrócenie prawidłowego ślizgu nerwu kulszowego. W tym czasie już coraz bardziej rozkręcamy się z aktywnością fizyczną. Gdy pozbędziemy się bólu, ograniczeń oraz kompensacji możemy z pełną swobodą przystąpić do działań profilaktycznych. Tutaj ruch wchodzi już zdecydowanie na pierwszy plan.

Aktywność fizyczna powinna być rekreacyjna. Wyczynowy sport nie będzie działał korzystnie na zdrowie krążka międzykręgowego.

• Pływanie może być bardzo korzystne. Natomiast jedynie w formie rekreacyjnej.
  • Bieganie wpływa korzystnie na krążek międzykręgowy. -> czyt. Wpis.
  • Jazda na rowerze jest korzystnie wpływająca na krążek międzykręgowy. Oczywiście należy się zastanowić czy osoby, które dużo siedzą, powinny kolejne godziny spędzać akurat podczas takiej aktywności.
  • Trening siłowy może korzystnie wpłynąć na regenerację krążków międzykręgowych.
  • Bardzo dobrą formą ruchową wspierającą gojenie się rwy kulszowej będzie taniec. Spontaniczne ruchy całego ciała zgodne z Twoim komfortem i obecnym stanem zdrowia. Włącz sobie ulubioną muzykę i pobujaj się na boki.

W terapii rwy kulszowej ważne jest ograniczenie używek (papierosy, alkohol itp.), redukcja stresu, kontrola wagi. Bardzo ważna jest antyzapalna dieta, znalezienie czasu na odpoczynek. Bardzo ważna jest też prawidłowa edukacja pacjenta. Taka, która nie będzie nie potrzebnie straszyła i nasilała bólu.

O tym co jeszcze wspomaga leczenie przeczytasz TUTAJ

co wspomaga leczenie
Milena Olejnik

Cały proces rehabilitacji może się zakończyć tak naprawdę już po kilku tygodniach. W bardziej skomplikowanych przypadkach może trwać kilka miesięcy. Podsyłam Ci dwie historie gabinetowe, ten sam problem a zupełnie inne leczenie.
Pan Grzegorz – nie chciał operacji kręgosłupa
Pan Jacek – pojawił się w gabinecie 2 h po urazie.

Jeśli przeczytałaś/eś cały ten tekst to bardzo Ci dziękuję za poświęcony czas. Doceń moją pracę, zostawiając po sobie jakiś komentarz. Da mi to motywację do dalszego tworzenia treści.
Jeśli potrzebujesz pomocy w sprawie rwy kulszowej zapraszam Cię na wizytę -> Umów się.

Z poważaniem Milena Olejnik

#rwakulszowa #dyskopatia #bólkręgosłupa #fizjoterapia #wrocław #fizjomila

1 komentarz

1. dziękuję , za podkreślenie możliwosci regeneracji przepukliny, trzymam kciuki za dalsze przemyslenia i skuteczne pani terapie