Ból

Czy ból jest pierwszym sygnałem problemu?

🤨Ból dla każdego jest czymś innym.😞
Pacjenci zgłaszający się do gabinetów fizjoterapeutycznych, używają różnych określeń opisujących to co czują. Fizjoterapeuci najczęściej pytają o intensywność w skali VAS i charakter bólu.
Ale czy aby udać się do fizjoterapeuty trzeba odczuwać ból?🤔
Co jest pierwszym sygnałem alarmowym?🤔

Wg Wujka „Google” ból to „subiektywnie przykre i negatywne wrażenie zmysłowe i emocjonalne, powstające pod wpływem bodźców (tzw. nocyceptywnych) uszkadzających tkankę lub zagrażających jej uszkodzeniem”. W definicji tej zauważam jeden bardzo ważny czynnik „uszkadzających tkankę lub zagrażających jej uszkodzeniem”. Z jednej strony ból informuje nas o tym, że pojawił się czynnik, mogący zaburzyć naszą równowagę ale ból nie pojawia się jako pierwszy. Zatem nie jest on pierwszym sygnałem problemu.

Tak, ból jest przekroczeniem pewnego progu. Zanim zaczniecie swoje odczucia definiować jako bolesne to pojawiają się inne określenia. Jakie słyszę najczęściej?🤔
👉zmęczenie,
👉sztywność
👉spięcie,
👉ograniczenie,
👉słabość,
👉niewygoda,
👉brak sił

🆘Chcę Ci powiedzieć, że jeśli któreś z poniższych słów obrazuje Twoje subiektywne odczucie to jest to dobry czas by odwiedzić gabinet fizjoterapeutyczny. 🆘

Ból będzie kolejnym krokiem. Pojawi się w momencie ekstremalnego bodźcowania receptorów. Może się to zadziać pod wpływem, różnych czynników np. mechanicznych, termicznych, psychicznych. Gdy przeczekasz ten moment, Twój organizm już nie będzie dawał subtelnych sygnałów. Da CI konkretny alarm, po którym w pośpiechu będzie szukał wolnego terminu u fizjoterapeuty.

Zatem nie czekaj aż przeleje się szala goryczy.

#ból #bol #zmęczenie #sztywność #spięcie #braksił #słabość #wizytafizjoterapeutyczna #fizjoterapia #pomoc #terapiamanualna #fizjomila #wrocław

Pozdrawiam serdecznie
Fizjoterapia Milena Olejnik