sZTYWNY KARK

Sztywny kark, spięta szyja

Spięta szyja to Twoja codzienność? Pracujesz przy biurku, bardzo się stresujesz, nie wysypiasz się i zastanawiasz się, dlaczego czujesz sztywność karku? Dziś zdradzę Ci kilka sekretów dotyczących bólu kręgosłupa szyjnego. Dowiesz się, dlaczego masz sztywny kark, jak się objawia spięta szyja, jak mogę Ci pomóc w tej sprawie i jak możesz samodzielnie wprowadzić autoterapię.

Dlaczego mam sztywny kark?

Podczas pierwszych wizyt fizjoterapeutycznych, gdy omawiamy dolegliwości pacjenta, bardzo często słyszę właśnie takie sformułowania:
– „mam sztywny kark”,
– „mam spiętą szyję”,
– „czuje ciężkość na plecach”,
-” mam wrażenie, że coś mnie ciągnie”,
– „czuję się spięta”,
– „mam bardzo spięte mięśnie na karku”.

W głosie moich pacjentów słychać zazwyczaj takie niewypowiedziane pytanie „Dlaczego?”. Chciałabym umieć odpowiedzieć na to pytanie w jednym zdaniu, ale obawiam się, że nawet pisząc ten post, nie uda mi się uzyskać jasnej odpowiedzi. Dlaczego? Ponieważ, czynników, które na sztywność karku jest cała masa. Postaram Ci się trochę przybliżyć temat. Przeczytaj do końca.

Spięta szyja, sztywność karku — przyczyny

Napięcie mięśniowe i nawyki codziennie

Jedną z najczęstszych wymienianych przyczyn bólu szyi są codziennie nawyki, doprowadzające do wzmożonego napięcia mięśniowego. Codzienna praca przy komputerze, nieodpowiednia ergonomia pracy siedzącej, mało ruchu, scrolowanie telefonu z głową pochyloną w dół. To tylko kilka z czynników wpływających na napięcie mięśni szyi.
Wszelkiego rodzaju wady postawy generujące nierównowagę napięciową będą powodowały, że mięśnie zaczną sztywnieć. Wady klatki piersiowej, ograniczenie ruchomości przepony, asymetrie ustawienia łopatek, plecy okrągłe, garbienie się — to tylko kilka najpopularniejszych problemów, które mogą powodować ból karku.

Stres

Nie mniej ważną rolę w powstawaniu wrażenia spięcia w odcinku szyjnym jest stres, problemy, nadmiar obowiązków, brak czasu na rozluźnienie i przyjemności. Przebywanie w ciągłej aktywacji autonomicznego układu nerwowego powoduje, że organizm, nie ma czasu na odpuszczenie. Mięśnie karku są w ciągłym spięciu, przez co odczuwamy ból mięśni, sztywność odcinka szyjnego kręgosłupa.

Staw skroniowo-żuchwowy.

Mówiąc o czynnikach stresowych, warto wspomnieć o tym, jak stres wpływa na mechanikę stawu skroniowo-żuchwowego i całego zgryzu. Bruksizm, zaciskanie zębów, zgrzytanie — to jedne z najczęstszych dolegliwości, które współtowarzyszą pacjentom, którzy zgłaszają ból karku.

Problemy trzewne

Bardzo często przyczyną sztywnych mięśni szyi i karku są problemy układu trawiennego, oddechowego czy krwionośnego, które mogą dawać rzutowany ból, utrwalać nieprawidłowe wzorce postawy generować odruchowe wzmożone napięcie mięśni. Takimi schorzeniami będzie np. refluks żołądkowo-przełykowy lub zespół jelita wrażliwego.

Inne przyczyny bólu kręgosłupa szyjnego

Sztywność karku może dotyczyć nie tylko mięśni, ale również stawów. Pojawia się bowiem w przebiegu chorób i schorzeń takich jak:

• osteoporoza;
  • choroba zwyrodnieniowa stawów;
  • kręcz szyi
  • przewlekłe choroby stawów z autoagresji, np. reumatoidalne zapalenie stawów;
  • skolioza,
  • urazom może ulec też więzadło lub ścięgno,
  • zapalenie opon mózgowo-rdzeniowych.

Dyskopatia a ból szyi.

Warto dodać, że dyskopatia, nie jest przyczyną bólu karku i promieniowania do rąk, a jest efektem nieprawidłowości, o których piszę wyżej. Stąd też wynik MRI, który wskazuje, na istnienie dyskopatii w odcinku szyjnym o niczym nie musi przesądzać. Proces rehabilitacji dalej będzie oparty na tym, co wyjdzie nam w badaniu fizjoterapeutycznym. Spróbujemy znaleźć przyczynę problemu i dzięki temu usuniemy ból karku, sztywność szyi, spięcie mięśni a dyskopatia przestanie być problemem tak „przy okazji”. 🙂

Sztywność karku — objawy

Kiedy opisujecie swoje objawy, mówicie często, o niemożności wykonywania ruchów głową. Kręgosłup szyjny nie obraca się w pełnym zakresie ruchomości. Podczas ruchu czujecie ból, ciągnięcie, opór, czasem nawet mrowienie. Opisywane odczucie może być związane z mięśniami, więzadłami ścięgnami lub stawami. Czasem występuję również mrowienie, drętwienie kończyn dolnych. Może temu towarzyszyć objaw oponowy. Takie dolegliwości to standardowy obraz pacjentka w moim gabinecie. Natomiast równie często sztywności karku towarzyszą poważniejsze dolegliwości,

• silne bóle głowy, zawroty głowy,
  • bóle i dolegliwości ze strony stawów skroniowo-żuchwowych;
  • mroczki przed oczami;
  • szumy uszne;
  • trudności z oddychaniem, duszności;
  • gorączka;
  • ból podczas przełykania kęsów pokarmowych;
  • uczucie ciśnienia w gałkach ocznych.

W takich sytuacjach najprawdopodobniej wskazana będzie dalsza diagnostyka. Warto w takich sytuacjach skonsultować się z lekarzem pierwszego kontaktu i poprosić o skierowania na badania krwi, moczu a w razie potrzeby o skierowanie do poradni specjalistycznej neurologicznej, laryngologicznej, reumatologicznej itp. Natomiast niemal zawsze przy takich objawach rekomenduje się rozpoczęcie indywidualnej rehabilitacji. To właśnie z takimi dolegliwościami fizjoterapeuci mają najwięcej styczności każdego dnia.

Sztywny kark — leczenie

Bez względu na to, czy przyczyną sztywności karku i spiętej szyi będzie praca, stres czy nieprawidłowa postawa podstawowym leczeniem jest fizjoterapia. Dzięki odpowiednio dobranym metodom terapeutycznym jesteśmy w stanie poprawić napięcie mięśniowe, poprawić postawę, niwelować negatywne skutki stresu w ciele.

Przeczytaj, jak stres wpływa na ból kręgosłupa.

Wdrożymy odpowiednią profilaktykę, opowiem Ci jak siedzieć przy komputerze, jak wspomóc swoje ciało w gojeniu, jaki sport jest dla Ciebie najlepszy. Indywidualnie dobierzemy odpowiednie ćwiczenia rozluźniające lub korekcyjne.

Więc jak pozbyć się spiętej szyi i sztywnego karku?

Odpowiedź jest prosta. Przyjdź na wizytę. Rozłożymy Twój przypadek na czynniki pierwsze i zaplanujemy proces leczniczy.

Jeśli chcesz poznać przykładowe ćwiczenia na sztywny kark i spiętą szyję -> obserwuj moje social media i dowiedz się więcej na temat dolegliwości bólowych szyi i karku.

Pozdrawiam
Fizjoterapia Milena Olejnik
663 415 638

#spiętaszyja #sztywnykark #bólszyi #bólkręgosłupa #szyja #pracasiedząca #stres #napięciemięsniowe #bólkarku #fizjoterapia #terapiamanualna #rehabilitacja #wrocław