Lordoza szyjna

Zniesiona lordoza szyjna

Zniesiona lordoza szyjna – czy to groźne?🤔

Czym jest lordoza?

Jak zapewne wiecie, kręgosłup jest wygięty w kształt litery „S”, oczywiście patrząc z boku. Wcięcie w odcinku lędźwiowym to lordoza lędźwiową, wygięcie w odcinku piersiowym – kifoza piersiowa, a w odcinku szyjnym mamy do czynienia z LORDOZA SZYJNĄ.

Każda z tych krzywizn ma swój określony cel. Jaka jest rola lordozy szyjnej?

🔷amortyzacja wstrząsów,
🔷podtrzymanie ciężaru głowy,
🔷utrzymanie głowy w jednej linii z ciałem,
🔷umożliwianie szyi normalne ruchy i zginanie.

Czy to groźne?

Jeśli i Wam zdarzyło się kiedyś usłyszeć, że macie zniesioną lordozę, wyprostowaną lordozę lub wypłaszczoną lordozę to pewnie spowodowało to w Waszych głowach strach. Czy słusznie? Postaram się dzisiaj odpowiedzieć na to pytanie.

Czy zniesiona lordoza szyjna boli?

Pierwszą ważną informacją jest fakt, że sama lordoza nie boli. Nie zależnie od tego czy jest zwiększona czy zmniejszona. Jej kształt może wpłynąć na inne otaczające tkanki takie jak ścięgna, więzadło, nerwy. To właśnie one ulegają w większości przypadków przeciążeniu przy zaburzeniach krzywizn. Dlatego też, szukając przyczyn bólu karku wykonuje się badania obrazowe.
Badaniem, w którym najczęściej widzimy opis „zniesiona lordoza szyjna” jest RTG. Natomiast warto zwrócić uwagę na pozycję w jakiej wykonywane są takie badania. Bardzo często obraz RTG nie potwierdza się w badaniu fizjoterapeutycznym.

Jeśli więc macie taki opis to pamiętajcie – diagnoza „spłycenie lordozy” czytana w RTG znaczy tyle, co nic.
Jeżeli w badaniu rezonansem magnetycznym (MRI) wystąpią dodatkowe objawy, np. zwężenie kanału kręgowego, wysunięcie kręgu w którąś stronę, to mogą być one skorelowane z postawą ciała, a nad postawą ciała możemy skutecznie pracować. Tak naprawdę takie wyniki, którym nie towarzyszą żadne objawy, również nic nie wnoszą do terapii.

Czy często występuje zniesiona lordoza szyjna?

Odpowiadając na pytanie tytułowe, muszę zaznaczyć, że z mojej praktyki wynika, iż zdecydowana większość pacjentów ma zniesioną lordozę szyjną. Tak, są to pacjenci przychodzący do mnie z bólem karku. Natomiast przyczyną bólu u tych pacjentów bardzo często są przeciążenia wynikające z trybu życia. Zatem sam fakt posiadania wypłaszczonej lordozy szyjnej nie jest jednoznaczny z występowaniem bólu kręgosłupa. Na powstawanie bólu w tej okolicy może mieć wpływ bardzo dużo, czasem odległych, struktur jak np. problemy trzewne, zaburzenia stawów skroniowo-żuchwowych lub urazy barku.

Co zrobić jeśli masz zniesioną lordozę szyjną?

Zatem nie panikuj jeśli widzisz taki opis. Udaj się do fizjoterapeuty, rozpocznij terapię manualną, zastosuj zalecone ćwiczenia i wspólnie odpowiedzcie na pytanie „Co jest przyczyną Twojego bólu?”.

mgr Milena Olejnik
663 415 638
#rehabilitacjakręgosłupa #fizjomila #fizjoterapia #lordoza #lordozaszyjna #zniesionalordoza #szyja