Cieśń nadgarstka – spojrzenie globalne

Choroba dotyczy głównie osób spędzających dużo czasu przed komputerem, pracujących w fabrykach, w zakładach produkcyjnych, tych którzy wykonują długotrwałą pracę wymagającej precyzji. Okazuje się, że potencjalnie każdy z nas może do tej grupy dołączyć. Fryzjerzy, informatycy, księgowi, kasjerzy, muzycy, krawcowe, mechanicy, masażyści, chirurdzy… jak widać, każdy zawód może predysponować do tej choroby.

Jak zdiagnozować,jak leczyć, jak zapobiegać cieśni nadgarstka?
Co to jest zespół cieśni nadgarstka❓
W kanale nadgarstka znajduje wiele bardzo ważnych struktur. To ścięgna mięśni zginaczy palców, zginacze kciuka, pochewki maziowe, więzadła oraz najważniejsza, opisywana dzisiaj struktura, nerw pośrodkowy. Zaopatruje on ruchowo palce I-III i połowę IV oraz czuciowo skórę ręki. Jeśli z jakiegoś powodu dojdzie do zmniejszenia światła w kanale nadgarstka, nerw pośrodkowy zostaje kompresowany przez sąsiednie struktury i pojawiają się charakterystyczne objawy:

• drętwienie i mrowienie w obrębie palca I-III
  • bóle pojawiające się głównie w nocy
  • bóle promieniujące do przedramienia, ramienia i barku
  • zaburzenia czucia
  • osłabienie siły mięśniowej
  • zaniki mięśni kłębu

Diagnostykę przeprowadzają fizjoterapeuci i lekarze, korzystając z testów diagnostyki funkcjonalnej np. testu Tinela, testu Phalena, oceny siły oraz napięcia tkanek miękkich. Niezwykle istotne są badania EMG oraz USG. Całość poprzedzamy wywiadem chcąc znaleźć czynnik wywołujący przeciążenie, a gdy już znamy przyczynę przechodzimy do leczenia.

Aby skutecznie i trwale wyleczyć zespół kanału cieśni nadgarstka, trzeba przeanalizować przebieg nerwu pośrodkowego,bowiem opracowujemy okolice ciała przez niego zaopatrywane. Skoro nerwy wychodzą z kręgosłupa, to naturalnie zaczynamy od odcinka szyjnego. Pierwszym etapem, ważnym z perspektywy leczenia dysfunkcji nerwu pośrodkowego jest przestrzeń pomiędzy mięśniami pochyłymi szyi. Trzy malutkie, ale bardzo ważne mięśnie mogą skutecznie zaburzyć przesuwalność tkanek, co w konsekwencji daje uczucie promieniowania wzdłuż przebiegu nerwu. Analizując przebieg nerwu dalej, napotyka on na kolejną przeszkodę jaką może stać się mięsień piersiowy mniejszy, podobojczykowy, I żebro oraz staw mostkowo-obojczykowy. Dalej na swojej drodze nerw pośrodkowy przebiega w bruździe między mięśniami trójgłowym i dwugłowym ramienia. Ta para „mięśniaków”, rywalizując który jest silniejszy, może skutecznie utrudnić życie nerwom.Poniżej napotykamy ścięgna i brzuśce mięśni przedramienia m.in. nawrotnego obłego, zginacza głębokiego i zginacza powierzchownego.Trudno znaleźć kogoś, komu badając mięśnie przedramienia nie znalazłoby się zrostów, zgrubień, punktów spustowych czy wzmożonego napięcia. Dochodząc w końcu do kanału nadgarstka widzimy, że nie tylko mięśnie kłębu, kłębika, troczki nadgarstka czy więzadło poprzeczne nadgarstka potrzebują terapii.
Oczywiście tak obszerna fizjoterapia musi zostać podzielona na kilka etapów. Zaleca się zatem, kilkukrotne spotkanie z terapeutą ,podzielone przerwami, aby dać tkankom czas na regenerację. Odpowiednio przeprowadzona terapia manualna pozwoli odzyskać pełny, bezbolesny zakres ruchu oraz przywróci siłę mięśni.

Końcowy etap rehabilitacji wymagający dużego zaangażowania i samodzielności pacjenta, jest procesem najdłuższym. Chodzi oczywiście o PROFILAKTYKĘ:

• częste przerwy na rozluźnianie i odpoczynek ręki oraz palców
  • zmiana lub dostosowanie warunków w pracy, wdrożenie zasad ergonomii
  • utrzymanie prawidłowej pozycji w pracy.

Operacja
Czasem zdarza się tak, że fizjoterapia nie skutkuje, a zmiany postępują.
Czasem zbyt długo czekamy aby wykonać ten pierwszy krok i udać się do specjalisty.Czasem konieczna jest operacja.
Pamiętajcie, że operacja jest przecięciem ciągłości skóry, wiąże się to z powstaniem blizny po operacji. Bardzo często zdarza się , że zaniedbana blizna powoduje zrost tkanek, a to wywołuje ponowny objaw zespołu cieśni nadgarstka. Dlatego nie zapominajcie, Drodzy Państwo o fizjoterapii po operacji Na zabiegi można zgłosić się już po zdjęciu szwów. Dzięki naszej pomocy wspólnie stworzymy najlepsze warunki do regeneracji tkanek operowanych.

Jeśli niepokoją Was dolegliwości w obrębie nadgarstka,zauważyliście objawy wymienione w tym tekście, nie zwlekajcie z rozpoczęciem terapii. Zapraszamy na konsultacje z fizjoterapeutą celem ustalenia indywidualnego toku leczenia.