cieśń nadgarstka

300 % normy nerwu pośrodkowego

Zespół cieśni nadgarstka 👋

Nieprzyjemna dolegliwość, która coraz częściej staje się udręką moich pacjentów.

Klasyczne podejście do zespołu cieśni nadgarstka opisuje mechanizm, w którym z niewyjaśnionych przyczyn nerw przestaje mieścić się w kanale nadgarstka. Ortopedycznie najczęściej spotkacie się z określeniem, że więzadło poprzeczne nadgarstka kompresuje nerw przez to mamy charakterystyczne objawy:

🤜drętwienie i mrowienie w obrębie palca I-III

🤜bóle pojawiające się głównie w nocy

🤜bóle promieniujące do przedramienia, ramienia i barku

🤜zaburzenia czucia

🤜osłabienie siły mięśniowej

🤜zaniki mięśni kłębu

Najważniejsze pytanie w dzisiejszym wpisie brzmi:

DLACZEGO ON SIĘ TAM NIE MIEŚCI? 🧐🤔

Przecież zawsze się mieścił to co się stało, że nagle ma za mało miejsca? I tutaj wchodzi w grę głębsza neurofizjologia. Objętość nerwu jest zależna od wielu czynników. Akurat nerw pośrodkowy w swoim przebiegu i umiejscowieniu anatomicznym ma na tyle pecha, że wszystko co dzieję się w centrum naszego ciała może wpłynąć na ten biedny kabelek idący od odcinka szyjnego. Tak oto nieszczęśliwy zbieg okoliczności może spowodować, że nerw pośrodkowy spuchnie do 300 % co spowoduje, że nie zmieści się on pod więzadłem poprzecznym nadgarstka i w kanale nadgarstka.

Na rozwój zespołu cieśni kanału nadgarstka bezpośrednio wpływają:

📍problemy trzewne,

📍problemy metaboliczne,

📍problemy ciśnieniowe (kolumna ciśnień)

📍zaburzenia cyrkulacji płynów,

📍obrzęki,

📍ciąża

📍dyskopatia

📍zespół górnego otworu klatki piersiowej

Tych czynników jest jeszcze dużo, ale oszczędzę Wam tej zbędnej terminologii. Najważniejsze w tym poście jest fakt, że biedny nerw pośrodkowy może spuchnąć i stanie się grubasem nie mieszczącym się w kanale nadgarstka. Leczenie tego schorzenia nie powinno zatem polegać na poszerzaniu „futryny” a na „odchudzeniu” grubaska i polepszeniu jego metabolizmu. Zatem w terapii skupimy się na całościowym podejściu do zdrowia pacjenta, a nie na biednej „futrynie”, która okazała się za wąska. #cieśńnadgarstka#nerwpośrodkowy#drętwienie#fizjoterapia#fizjomila#wrocław#nadgarstekboli

Pozdrawiam serdecznie

Fizjoterapia Milena Olejnik